Main Article Content

Almira Nabila Erzag
Leo Sentosa
Benny Hamdi Rhoma Putra

Abstract

The 2017 Road Pavement Design Manual is a basic reference for road pavement planning in Indonesia, with the provision of a tolerance limit for the overload of 50%. However, the case of violation of the overload that occurs causes a significant increase in the damage to the road. The purpose of this research is to assess the validity of the VDF value in the 2017 MDPJ. This study uses vehicle weight data obtained from UPPKB Tanjung Balik West Sumatra by classifying vehicles, calculating each load distribution, and calculating the VDF value as a value that will be compared to the VDF that has been set in the 2017 MDPJ. Based on the analysis carried out, the VDF values ​​for each vehicle class 6a, 6b, 7a, and 7b were 0.39, 8.17, 9.28, and 4.53, with the determination of the VDF value in the 2017 MDPJ was 0.5, 3.0, 9.8, and 36.9. From these results, it is concluded that the VDF value in vehicle class 6b does not meet the VDF value that has been set so it is necessary to make corrections to the manual.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Erzag, A. N., Sentosa, L., & Putra, B. H. R. (2024). Perbandingan VDF Jembatan Timbang Tanjung Balik Terhadap VDF MDPJ 2017 Berdasarkan Beban Aktual. Cantilever: Jurnal Penelitian Dan Kajian Bidang Teknik Sipil, 12(2), 103-110. https://doi.org/10.35139/cantilever.v12i2.191
References
Apriyadi, F. (2018). Pengaruh Beban Berlebih Kendaraan Berat Terhadap Umur Rencana Perkerasan Kaku Pada Jalan Diponegoro Cilacap. Universitas Islam Indonesia.
Bina Marga. (1983). Manual No.01/MN/BM/83 Tentang Manual Perkerasan Jalan dengan alat Benkelman Beam Kementerian Pekerjaan Umum Direktorat Jenderal Bina Marga.
Bina Marga. (2017). Manual No. 04/SE/Db/2017 Tentang Manual Desain Perkerasan Jalan. Kementerian Pekerjaan Umum Direktorat Jenderal Bina Marga.
Direktorat Jendral Perhubungan Darat. (2008). Surat Edaran No SE.02/AJ.208/DRJD/2008, tentang Panduan Batasan Maksimum Perhitungan JBI dan JBKI untuk Mobil Barang, Kendaraan Khusus, Kendaraan Penarik Berikut Kereta Tempelan/Kereta Gandengan, Kementeriam Perhubungan Direktorat Jederal Perhubungan Darat,.
Gautama, N. W., Dewi, P. A. G. K., Sadri, P. D. A., Pribadi, O. S., Istiyanto, B., Soimun, A., Navianti, D. R., dan Darmayanti, N. L. (2022). Sosialisasi Zero Over Dimension Over Loading (ODOL) kepada Pengemudi dan Pemilik Angkutan Barang di Terminal Barang Dishub Kota Denpasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Semangat Nyata untuk Mengabdi, 2(1), 9–14.
Gumelar, T. T. (2020). Kajian Kontribusi Dimensi dan Beban Kendaraan Berlebih Terhadap Kerusakan Jalan. Institut Teknologi Nasional.
Handayasari, I., dan Cahyani, R. D. (2016). Pengaruh Beban Berlebih terhadap Umur Rencana Perkerasan Jalan (Studi Kasus Ruas Jalan Soekarno Hatta Palembang). Jurnal Kajian Ilmu dan Teknologi, 5(1), 25–32.
Haris, S. (2014). Perhitungan Lintas Ekuivalen Kendaraan Berbasis Kelas Jalan. Jurnal Online Sekolah Tinggi Teknologi …, 7(1), 38–49. http://ejournal.sttmandalabdg.ac.id/index.php/JIT/article/view/5
Karyawan, I. D. M. A., Hasyim, dan Faqihi, K. (2021). Penurunan Masa Pelayanan Jalan Akibat Kendaraan Dengan Beban Berlebih. PADURAKSA: Jurnal Teknik Sipil Universitas Warmadewa, 10(1), 56–69. https://doi.org/10.22225/pd.10.1.2292.56-69
Kementerian Perhubungan Republik Indonesia. (2021). Upaya Hapus ODOL, Kemenhub Dorong Penerapan Sistem Manajemen Keselamatan Perusahaan Angkutan Barang. www.dephub.go.id. http://dephub.go.id/post/read/upaya-hapus-odol,-kemenhub-dorong-penerapan-sistem-manajemen-keselamatan-perusahaan-angkutan-barang
Khoironi, M. (2018). Analisa Pengaruh Beban Muatan Kendaraan Berlebih terhadap Umur Perkerasan Jalan Gusig–Sp3 Blusuh. Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil, 1(1), 1914–1928.
Melinda, R., dan Prastyanto, C. A. (2019). Evaluasi Nilai Distribusi Beban As Kendaraan Berdasarkan Data Aktual di Lapangan untuk Kendaraan dengan Konfigurasi Sumbu 1.2 H dan 1.2+2.2. Jurnal Aplikasi Teknik Sipil, 17(1), 34. https://doi.org/10.12962/j2579-891x.v17i1.4885
Rahmawati, A., Iqbal, M., dan Adly, E. (2020). Evaluasi Tebal Perkerasan Lentur Akibat Beban Berlebih dengan Metode Austroads menggunakan Program Circly 6.0. Jurnal Dinamika Rekayasa, 16(2), 127–138.
Safitra, P. A., Sendow, T. K., dan Pandey, S. V. (2019). Analisa Pengaruh Beban Berlebih Terhadap Umur Rencana Jalan (Studi Kasus: Ruas Jalan Manado - Bitung). Jurnal Sipil Statik, 7(3), 319–328. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jss/article/view/23382
Samad, H. (2019). Overdimensi dan Overloading Lalu Lintas Kendaraan Angkutan Barang melalui Suatu Uji Penimbangan Kendaraan Bermotor di Maccopa Kabupaten Maros. Universitas Hasanuddin.
Simanjuntak, G. I., Pramusetyo, A., Riyanto, B., dan Supriyono. (2014). Analisis Pengaruh Muatan Lebih (Overloading) terhadap Kinerja Jalan dan Umur Rencana Perkerasan Lentur. Jurnal Karya Teknik Sipil, 3(3), 539–551.
Sukirman, S. (2010). Perencanaan Tebal Struktur Perkerasan Lentur. Bandung: Nova.
Wahyuni, S. (2021). Jaringan Syaraf Tiruan Memprediksi Kendaraan Masuk Pada Pengujian Kir Menggunakan Metode Backpropagation (Studi Kasus : Dinas Perhubungan Kota Binjai). Seminar Nasional Informatika.